Middenweg 82
1462 HE Middenbeemster

 
0299-681457 T
0299-683365 F
 

Historie

Opgericht in december 1930 door de heer Aalbert Verhoeks, de grootvader van de huidige eigenaren. Hij was diegene die in 1930 een bodedienst begon tussen de stad Purmerend en de polder de Beemster. In de eerste jaren werd de bodedienst uitgevoerd met een Kettenkar. De Ket (een grote pony dan wel een klein paard) werd toendertijd veelvuldig ingespannen voor een kar. De heer Aalbert Verhoeks had niet alleen een bodedienst met bijvoorbeeld meel voor de warme bakkers in de Beemster,maar ventte bovendien langs de deuren met werkelijk van alles: steenkool,turf, gereedschap en bijv. klompen. 

Omdat het meel voor de warme bakkers wit moest blijven, moest de kar na het venten van bijv. steenkool erg goed schoongemaakt worden.

Na zijn overlijden in 1939 werd het bedrijf voortgezet onder de naam Fa.Wed. A.Verhoeks & Zn. De Kettenkar werd in 1948 omgeruild voor een automobiel. Dit eerste gemotoriseerde vervoersmiddel werd een A-Ford. Na enige jaren trouwe dienst werd deze omgeruild voor een Ford Thames.
Met het oprichten van de nieuwe groente en fruitveiling B.P.& O. te Purmerend namen de werkzaamheden voor de Fa. Verhoeks fors toe. De veiling kende 3 veildagen. Op deze drie dagen bracht Verhoeks de te veilen groente en fruit al vroeg uit Noord-Beemster naar Purmerend. Maar: de dinsdag was de Veemarktdag. Op deze dag werden er koeien, varkens, kippen en schapen naar de Purmerender veemarkt gebracht.
De zondag was ook nog geen rustdag, voor de Ruiterclub werden pony’s en paarden gereden naar de wedstrijden.
Ook de spelers van  SV Beemster, werden soms meegenomen naar de uitwedstrijden.
Er werd nooit NEE gezegd…………

In 1955 werd de Ford Thames vervangen door een grotere, namelijk de Bedford.

De werkzaamheden werden voortgezet. Steeds vaker kwam het voor dat steenkool, antraciet en briketten bij particulieren thuis bezorgd werden. Later werd dit ook petroleum en uiteindelijk ging men op flessengas koken. Deze blauwe butaangasflessen werden bij de mensen thuis bezorgd. Dit transport ging door tot in de 80-er jaren, het aardgas deed namelijk zijn entree ook in de Beemster. Een tweede Bedford vrachtwagen werd aangeschaft zodat de oude speciaal voor veevervoer op marktdag gebruikt kon worden.

In 1969 kwam zoon Bert Verhoeks ( 18 jaar) in het bedrijf. Hij nam plaats achter het stuur met ome Henk als bijrijder. In 1978 kwam de tweede zoon John Verhoeks in het bedrijf. Vader gaf het stuur over aan John en werd zijn bijrijder.

De Bedford was al meerdere malen ingeruild voor een nieuwer exemplaar, maar beviel niet echt. Aangezien een grotere vrachtwagen noodzakelijk werd wegens toename van vracht werd er voor gekozen om een nieuwe vrachtwagen te kopen. De keuze werd in 1981  gemaakt en een Volvo FL-6 werd aangeschaft. Deze kon wel 10 ton laden en de steeds groter wordende afstanden werden zo moeiteloos afgelegd !

Het transport van groente- en fruit nam steeds meer af vanwege de sluiting van de veiling te Purmerend en afname van productie. Het vervoer van veevoer en kunstmest nam verder de plaats in.

In 1987 nemen de twee zoons Bert en John het bedrijf over en zij veranderden de naam in de huidige naam: Verhoeks Transport V.O.F.

De af te leveren hoeveelheid producten per adres werd steeds groter. Om alle losse zakken op de schouder te nemen en af te leveren in de stal werd ondoenlijk. De zakken werden voortaan op pallets aangeleverd en met een heftruck geladen. Voor het lossen van deze pallets werd een speciale Kooi-Aap aangeschaft.
Deze meeneem-heftruck kan achter de vrachtwagen gehangen worden, op een dusdanige manier dat hij aan de vrachtwagen klemt.

De vrachtwagen van Bert wordt in 1995 vervangen door een VOLVO FL-10 Geartronic. In het jaar 2005 is deze ingeruild voor een gloednieuwe en nog zwaardere M.A.N.-truck, de TGA…

Veevoeder is al sinds de jaren 50 een rode draad in het bestaan van Transportbedrijf Verhoeks. Door intensivering van de veehouderij nam de vraag naar veevoer sterk toe. Verschillende coöperaties zijn de revue gepasseerd. Het begon met de Coöperatieve maalderij Ons Voordeel. Na vele fusies is de naam gewijzigd van o.a. Overnoord, Latuco naar nu Agrifirm.

Transportbedrijf Verhoeks verzorgt heden ten dagen o.a. het vervoer van veevoeder en kunstmest door geheel Noord-Holland (in opdracht van Agrifirm).
Naar boven